Ekonomi

Hidrojen-elektrikli araçların menzilini genişletme projesi

Akü ve metal hidrit hidrojen depolama tankları için aktif termal yönetim sistemlerinin geliştirilmesi planlanırken, Araştırma Üniversiteleri çerçevesinde yürütülen ‘Elektrikli ve Yakıt Hücreli Araçlarda Akü ve Metal Hidrit Tankı İçin Termal Yönetim Sistemlerinin İncelenmesi’ projesi ile Ek Program, Dokuz Eylül Üniversitesi (DEÜ) Elektrikli ve yakıt hücreli araçların menzilinin artırılması hedeflenmektedir. Çalışmalar hakkında bilgi veren DEÜ Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. deneysel altyapı imkanları geliştirerek alanlarında uzman kişiler yetiştirmektedir.

Türkiye, son yıllarda güçte dışa bağımlılığı azaltacak bilimsel çalışmalara önem verirken, başta savunma sanayi ve otomotiv olmak üzere yerli ve milli teknoloji ve araçların geliştirilmesine de destek veriyor. Bu kapsamda, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Dairesi Başkanlığı ve YÖK işbirliğiyle başlatılan Araştırma Üniversiteleri Ek Programı (ADEP), 11. Kalkınma Planı’nda belirlenen öncelikli alanlara uygun olarak, Ar-Ge ve yenilik ekosisteminin geliştirilmesini amaçlamaktadır. nitelikli insan gücü yetiştirmek ve küresel sorunları analiz etmek. üretimi öngörür. Dokuz Eylül Üniversitesi bünyesinde yürütülen “Elektrikli ve Yakıt Hücreli Araçlarda Batarya ve Metal Hidrit Tankı İçin Isıl Yönetim Sistemlerinin İncelenmesi” projesi ile batarya ve metal hidrit hidrojen depolama tankları için aktif ısıl yönetim sistemlerinin geliştirilmesi planlanmaktadır. artırmayı hedefledi. ‘Otomotiv ve Raylı Sistemler Sektörü-Enerji Depolama Alt Alanı’nda devam eden çalışmalar hakkında bilgi veren projenin koordinatörü ve DEÜ Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Can Özgür Çolpan, proje sayesinde kârlılıklarını artırmaya odaklandıklarını söyledi. hidrojen enerjisi, yakıt pilleri, piller ve elektrikli araçlar hakkında bilgi birikimi, deneysel altyapı olanaklarının geliştirilmesi ve alanında uzman genç bilim insanlarının yetiştirilmesi.

“Sürdürülebilir olmaktan uzak”

Projenin bir diğer çıktısının da ‘yaşanabilir bir dünya ve çevre’ olduğuna dikkati çeken Çolpan, “Bugün küresel enerji arzının yaklaşık yüzde 80’i fosil yakıtlardan karşılanıyor. Sürdürülebilir olmaktan uzak olan bu durum birçok olumsuz gelişmeye neden oluyor. küresel ısınma, hava kirliliği ve enerji güvenliği gibi alternatif enerji kaynaklarına ve teknolojilerine olan eğilim artmaktadır.Ülkeler ve üniversiteler elektrifikasyonun arttırılması, yeşil hidrojenin üretilmesi ve kullanılması, biyo-yakıt ve sentetik enerji üretimi gibi konulara odaklanmaktadır. yakıt tedarik zincirleri, karbonu yakalama ve depolama teknolojilerini kullanma Projemiz, ülkemizin dışa bağımlılığını azaltmayı, küresel sorunlara çözüm bulmayı ve çevreye duyarlı teknolojiler geliştirmeyi hedefliyor” dedi.

Türkiye için Hedef: 2053

Avrupa Birliği’nin (AB) Yeşil Anlaşması ile 2050 yılına kadar Avrupa kıtasında net sıfır emisyona ulaşılmasının hedeflendiğini kaydeden Çolpan, “Ülkemiz 2053 yılına kadar net sıfır emisyona ulaşmayı hedefliyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yayınlanan Hidrojen Anlaşması’ Teknoloji Stratejisi ve Yol Haritası’nda bu amaca ulaşmak için Türkiye’de hidrojenin üretimi, depolanması, dağıtımı ve kullanımına ilişkin adımlar belirtilmiştir. Bilim adamları olarak biz de bunu buluyoruz. strateji değerli.”

“Menzili en az yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz”

Proje ile bataryalar için yenilikçi termal yönetim sistemleri tasarlamak üzere çalıştıklarını kaydeden Çolpan, “TOGG’un kullandığı tipte bir batarya modülüne uygulanan soğutma sistemi bileşeni üzerinde çalışarak yerli teknoloji geliştirme faaliyetlerine katkı sağlamak istiyoruz. Sonuç olarak hem akülü hem de yakıt hücreli hidrojenle çalışan araçlarda menzili en az yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz.Burada araştırma üniversitemizin misyonuna uygun bir süreç yürütüyoruz.Aslında saha– Bir kurum olarak TÜBİTAK tarafından yayınlanan yeterlilik analizine dayalı hidrojen, ülkemizde “Yakıt hücresi alanında önde gelen yüksek öğretim kurumlarından biriyiz ve prestijli araştırma ağı Hydrogen Europe Research’ün tam üyesiyiz.”

Hava ve deniz araçları da gündemde.

DEU, TUSAŞ ve HAVELSAN arasında imzalanan iş birliği protokollerine dikkat çeken Çolpan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Ülkemizin havacılık ve uzay sanayisindeki hedeflerini yakından takip eden üniversitemiz, küresel ölçekli firmalarla da işbirlikleri yapmaktadır. Değeri Bunun bir nedeni de hidrojen uçakları alanında yeni projelerin üretilmesinin önünü açmasıdır.Projede elde ettiğimiz sonuçların karada olduğu gibi deniz ve hava araçlarında da menzili artıracağına, Yenilikçi, yerli elektrik üretim ve depolama teknolojilerinin geliştirilmesi için referans noktası olacak.Ayrıca, özellikle net sıfır emisyon hedefleri için ülkemizin enerjide dışa bağımlılığını azaltacak, ülke ekonomisine ve toplumsal refaha katkıda bulunacağız. çevreye duyarlı yenilenebilir enerji üretim sistemleri Bu süreçte bize yol gösteren DEÜ Rektörü Prof.

Proje takımı

Proje grubu şu isimlerden oluşuyor: Proje koordinatörü Prof. Dr. Can Özgür Çolpan (Mühendislik Fakültesi), araştırmacılar Prof. Dr. Aytunç Erek (Mühendislik Fakültesi), Prof. Dr. Erdal Çetkin (İYTE Mühendislik Fakültesi), Doç. . Dr. Mehmet Akif Ezan (Mühendislik Fakültesi), Doç. Mustafa Umut Karaoğlan (Mühendislik Fakültesi), Dr. Olgun Konur (Denizcilik Fakültesi), Dr. Ersin Alptekin (Mühendislik Fakültesi), Arş. Görmek. Süleyman Aykut Korkmaz (Denizcilik Fakültesi), yüksek lisans öğrencileri Sera Ayten Çetinkaya (Fen Bilimleri Enstitüsü) ve Kadir Oğuzhan Ünüştü (Fen Bilimleri Enstitüsü) katıldı. – İZMİR

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu